book (en)


https://sites.google.com/site/zoltankekesi2012/publications/agents_cov.jpg

cover: Sebastian Stachowski

Agents of Liberation: Holocaust Memory in Contemporary Art and Documentary Film, Budapest / New York, Central European University Press, 2015.


This book explores representations of the Holocaust in contemporary art practices. Through carefully selected art projects, the author illuminates the specific historical, cultural and political circumstances that influence the way we speak-or do not speak-about the Holocaust. The book's international focus brings into view film projects made by key artists, reflecting critically upon forms of Holocaust memory in a variety of geographical contexts. Kékesi connects the ethical implications of the memory of the Holocaust with a critical analysis of contemporary societies, focusing upon artists who are deeply engaged in doing both of the above within three regions: Eastern Europe (especially Poland), Germany, and Israel. The case studies apply current methods of contemporary art theory, unfolding their implications in terms of memory politics and social critique.


Table of Contents and Introduction





book (hu)


https://sites.google.com/site/zoltankekesi2012/publications/balkon_b4.jpg

cover: Ferenc Eln

Haladék. Holokauszt-emlékezet a kortárs művészetben, Budapest, Kijárat Kiadó, 2012, 225. old.






















Médiumok keveredése. Nagy Pál műveiről, Budapest, Ráció Kiadó, 2003, 137. old. 

essays (en/de/hu)


Transpositions. Jews, Roma, and Other Aliens in the Radical-Right Culture in Hungary, in Border Thinking, Berlin / New York, Sternberg Press, 2017, 190–202.  

Associated Finds / Együttes előkerülés / Vergesellschaftete Funde, in Szabolcs KissPál: From Fake Mountains to Faith. Berlin / Oldenburg, Revolver / Edith-Russ-Haus für Medienkunst, 2017, 24-35, 225- 228.


Icons in Exile. The History of an Anti-Semitic Image-Cult, Jahrbuch für Antisemitismusforschung, 25 (2016), 154169.

Beyond Occupation / Jenseits der Vereinnahmung, in: Clemens von Wedemeyer. Affected Places / Orte unter Einfluss, ed. Hubertus Gaßner, Petra Roettig, Hamburger Kunsthalle / Spector Books, Hamburg / Leipzig, 2016, 130137.

Spur und Monument. Romuald Karmakar: Das Himmler-Projekt, in: Zoltán Kulcsár-Szabó / Csongor Lörincz (Hg.): Signaturen des Geschehens. Ereignisse zwischen Öffentlichkeit und Latenz, Bielefeld, 2014, 463–475.

Totem és fétis: esszé egy kultuszról, Múlt és Jövő, 2014, 1. sz., 40–52.

Trauma and Simulacra: Cultural Geography, Memory and Hybrid Identities in Omer Fast’s Spielberg’s List, in: Discourses of Space, ed. by Judit Pieldner, Zsuzsanna Ajtony, Cambridge Scholars Publishing, Newcastle upon Tyne, 2013, 235–254.

Das neugeordnete Archiv. Nachleben der Bilder in Harun Farockis Aufschub, in: Csongor Lőrincz (Hg.): Zwischen Pygmalion und Gorgo, Kadmos, Berlin, 2013, 351–372.

Hungary's Miniature Replicas, in: Zoo-Topia. Zoo Architecture as Taxonomies of National Representation. An exhibition in a book format, ed. by Eszter Steierhoffer, Balassi Institute, London, 2012 / Kicsiny hasonmásaink. KissPál Szabolcs: Szerelmes műföldrajz (etnozoo), in: Magyar Lettre Internationale, 2012, 86. sz., 62.

Gyászmunka és bosszúvágy. Közel-Kelet Európa: Az újrajátszás stratégiái / Images of Mourning and Revenge. On the exhibition Middle East Europe - Strategies of re-enactment, in: exindex.hu, 10. July 2012.

Az emlékezet csapdája. A „treblinkai dal” Claude Lanzmann Shoah című filmjében, in: Irodalomtörténet, 2011, 1. sz., 64–89.

Die Falle der Erinnerung: das „Treblinka-Lied“ in Claude Lanzmanns Shoah, in: Csongor Lőrincz (Hg.): Ereignis Literatur. Institutionelle Dispositive der Performativität von Texten, Bielefeld, Transcript, 2011, 331347.

Ismétlődő kisiklás / Repeating Skid: The (Production) Line and the blind, blind Curve (of Life), in: Hajnal Németh: Crash – Passive Interview, exhibition catalogue, Hungarian Pavilion at the 54th Venice Biennale, Műcsarnok / Kunsthalle, Budapest, 2011.

Tanúság és archivális hatalom. Harun Farocki: Haladék, in: Balkon, 2010, 2. sz., 10–16.

Nyom és monumentum: az archivális hatalom és a nyelv Romuald Karmakar A Himmler-projekt című filmjében, in: A hermeneutika vonzásában, szerk. Tibor Bónus et al., Ráció, Budapest, 2010, 575–585. 

Átépítés alatt. A mozi mint az „elfojtás helye” és mint „apparátus” Clemens von Wedemeyer munkáiban, in: Balkon, 2008, 11-12. sz., 13–18.

Kulturtechniken des Unbewussten. Zeichnen und Schreiben bei Géza Csáth, in: Kultur in Reflexion, hg. v. Ernő Kulcsár-Szabó, Dubravka Oraic-Tolic, Braumüller Verlag, Wien, 2008, 183–189.

Materialisierung der Sprache: Strömungen der Historischen Avantgarde 1915-1929/1938, in: Geschichte der ungarischen Literatur. Eine historisch-poetologische Darstellung, hg. v. Ernő Kulcsár-Szabó, de Gruyter, Berlin / Boston, 2013, 381–418.

Titokzatos zajok, nyugtalanító képek. Az Eurydice útja az alvilág felé és a szürrealista fotográfia, in: Irodalomtörténet, 2007, 3. sz., 340–362.

Der Medienkrieg der Künste um 1927, in: Mitteleuropäische Avantgarden. Intermedialität und Interregionalität im 20. Jahrhundert, hg. v. Pál Deréky, Zoltán Kékesi, Pál Kelemen, Peter Lang, Frankfurt am Main, 2006, 155–174. 

A művészetek médiaharca 1927 körül, in: Kép – írás – művészet, szerk. Kékesi Zoltán, Peternák Miklós, Ráció, Budapest, 2006, 190–204.

Az írás és a médiumok „anyagtalan anyagisága”. Fotográfia és grafémaszerűség Moholy-Nagy Lászlónál, in: Szerep és közeg. Medialitás a magyar kultúratudományok 20. századi történetében, szerk. Oláh Szabolcs, Simon Attila, Szirák Péter, Ráció, Budapest, 2006, 381–395. (Újraközölve: in: Moholy-Nagy László, szerk. Prosek Zoltán, Paksi Képtár, 2011, 35–48.)

Ikon és graféma, in: Induló modernség, kezdődő avantgárd, szerk. Bednanics Gábor, Eisemann György, Ráció, Budapest, 2006, 51–72.

Mint hír a dróton. Babits: Mozgófénykép – Kassák: Utazás a végtelenbe, in: Induló modernség, kezdődő avantgárd, szerk. Bednanics Gábor, Eisemann György, Ráció, Budapest, 2006, 264–274.  

A színek és a szavak. Apollinaire: Az ablakok – Delaunay: Városra néző szimultán ablakok, in: Magyar Műhely, 2005, 4. sz., 13–29.


A költészet és a technikai médiumok, in: Az esztétikai tapasztalat medialitása, szerk. Kulcsár-Szabó Zoltán, Szirák Péter, Ráció, Budapest, 2004, 273–288.

Nyelviség és színrevitel, in: Né/ma?, szerk. Deréky Pál, Müllner András, Ráció, Budapest, 2004, 39–54.


edited volume (hu/de)

A gyakorlattól a diszkurzusig. Kortárs művészetelméleti szöveggyűjtemény, szerk. Kékesi Zoltán, Lázár Eszter, Varga Tünde, Szoboszlai János, MKE, Képzőművészet-elmélet Tanszék, 2012.

Mitteleuropäische Avantgarden. Intermedialität und Interregionalität im 20. Jahrhundert, hg. v. Pál Deréky, Zoltán Kékesi, Pál Kelemen, Peter Lang, Frankfurt am Main, 2006.

Kép – írás – művészet, szerk. Kékesi Zoltán, Peternák Miklós, Ráció, Budapest, 2006.


series editor (hu)

techné & theória, Magyar Műhely Ráció Kiadó, Budapest, 2005-2009.


journal editor (hu)

Magyar Műhely művészeti folyóirat, 2004-2007.